We leven in het tijdperk waar de macht steeds meer uit de handen van de verkoper wordt verplaatst naar de handen van de consument. Waar vroeger de fysieke winkels nog bepaalden welke informatie je over elk product wist, is het nu de werkelijkheid dat elke consument de ‘waarheid’ achter elk product op kan zoeken via internet. In het Engels wordt vaak ook wel ‘empowered consumer’ als term gesuggereerd. Een manier hoe consument achter deze informatie kunnen komen is via een prijsvergelijker. Wat is een prijsvergelijker en hoe werkt zoiets nou eigenlijk?
Als je op zoek bent naar de laagste prijs voor een bepaald product, is een prijsvergelijker een handig middel. Dit soort websites zetten de prijzen van verschillende aanbieders voor een bepaald product naast elkaar. Dit zou jou moeten helpen om de beste keuze te maken tussen verschillende aanbieders. Het is in ieder geval duidelijk dat heel veel mensen op zoek zijn naar de scherpste prijs voor hun keuze. En terecht! Waarom zou je meer voor hetzelfde product betalen als dat helemaal niet nodig is?
Over het algemeen is een prijsvergelijker bezig met het importeren van productfeeds van verschillende aanbieders die daar toestemming voor geven. Als je op een prijsvergelijkers staat als aanbieder, kan dat tot een hogere naamsbekendheid leiden en eventueel meer bezoekers op jouw website. Wie weet komen ze in de toekomst weer terug, omdat ze zo tevreden over de service. Een prijsvergelijker wil zelf natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers aantrekken en doet daar ook marketinguitingen. Die kunnen uiteindelijk ook doorsluizen naar de websites die aangesloten zijn bij die prijsvergelijker.
De grootste reden dat consumenten naar een prijsvergelijker gaan, is omdat ze de goedkoopste prijs zoeken. Achteraf blijkt dit niet de enige pijler in hoeveel er verkocht wordt via een prijsvergelijker. De consument kijkt onder andere naar levertijd en het algehele vertrouwen in de webshop. Hierbij spelen reviews van de prijsvergelijker een grote rol. Als die van jou negatief zijn, heb je een probleem. Zorg als aanbieder of adverteerder ervoor dat klanten goede reviews achterlaten. Hier staat de kwaliteit van je service aan de basis natuurlijk.