Tips bij het organiseren van je administratie

Tips bij het organiseren van je administratie
maart 31, 2020 Slimmeretailer.nl
administratie organiseren

Administratie en boekhouding, er zullen weinig mensen zijn die dit graag doen. Het hoort er nou eenmaal bij, maar toch blijft het veel werk. Er komt namelijk nog flink wat bij kijken, van het bewaren van documenten tot het verwerken van facturen. Daarom helpen we je graag een stukje op weg, met onze tips wordt het organiseren van je administratie een stuk overzichtelijker.

Wat moet je allemaal je allemaal hebben voor je administratie

Er komt nog flink wat bij kijken wanneer je de administratie goed op orde wilt hebben. Het belangrijkste is natuurlijk dat je alles hebt wat nodig is. Er zijn namelijk flink wat documenten die je moet hebben, of het nou op papieren of online documenten gaat. Wat dat precies inhoud wisselt voor iedereen, maar uiteindelijk moet je alle documenten die relevant zijn voor je onderneming en belasting hebben.  De belastingdienst heeft een aantal eisen waar bedrijfsdocumenten aan moeten voldoen voor de belastingaangiften. Zorg daarom dat alle relevante zaken goed worden gedocumenteerd, dat scheelt een hoop gedoe.

Weet wanneer je aan je administratie moet werken

Met dit soort klussen is het verleidelijk om het zo lang mogelijk uit te stellen. Daarom is het goed om voor jezelf een vast moment in te plannen, zo kom je er echt niet omheen. Als je vergeet om je administratie te regelen of dit te laat doet kost het alleen maar extra moeite. Bovendien stapelt het werk zich niet op als je het goed bij houdt en is het een stuk makkelijker om alles overzichtelijk te houden. Lijkt het je toch wat te veel werk, of weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, je kan natuurlijk ook je administratie uitbesteden.

Zorg dat je weet waar je alles kan vinden

Een van de lastigste dingen aan administratie is dat je een hele hoop documenten moet bewaren. En dat gaat niet om een paar weken, afhankelijk van de sector moet je alles 7 tot 10 jaar lang bewaren. Niet alleen dat, je moet ze ook nog eens makkelijk terug kunnen vinden indien je iets nodig hebt. Daarom is de basis van een goede administratie het opruimen van alles wat nodig is. als je een stapeltje hier en een mapje daar hebt liggen is de kans groot dat je nog eens iets kwijt raakt. Verzin een systeem wat logisch is voor jouw, zolang jij weet hoe je alles terug kan vinden komt het goed.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*